Etusivu > Ajankohtaista > Repen palsta: Tenniksen oppiminen – liikkeiden hienosäätöä

Repen palsta: Tenniksen oppiminen – liikkeiden hienosäätöä

Oppimisen prosessi 

Tenniksen oppiminen on jatkuva prosessi, joka vaatii sopeutumista ja kehittymistä pelin vaatimuksiin. Valmiiden vastauksien saaminen on aina mukavaa, mutta kyky etsiä ja löytää omia ratkaisuja edistää oppimista tehokkaammin. Aktiivinen lähestymistapa auttaa kehittämään taitoja ja ymmärrystä pelistä. 

Meille tennisniiloille ja -pirkoille kaikki on aina niin selvää. Lähinnä ihmettelemme, miten kaikki eivät heti tajua tehdä oikein. Niinpä syntyi ajatus saada kuulla tenniksessä vasta-alkajan, mutta jossain toisessa palloilulajissa megana pätevöityneen henkilön ajatuksia oppimisen polusta. 

Ex-susikapteeni Shawn Huffin oivalluksia

Meillä oli ilo saada entinen Susijengin kapteeni Shawn Huff jakamaan kokemuksiaan aikuisvalmentajillemme. Olipas se huikean mielenkiintoista ja inspiroivaa! 

Koripallosta tutut liikemallit kuten puolustus- ja peliasennot, pallonkäsittely ja jalkatyön rytmittäminen, heitot jne. loivat hyvää pohjaa, jolle säätää tenniksessä tarvittavia liikkeitä. Liikkeiden muodon ohella rytmin merkitys on ollut tärkeää. Esimerkiksi syötössä noston ajoittuminen: ”Ei ykkösellä vaan kakkosella palloa ylös.” 

Toinen lähde, josta Shawn onkin ammentanut oppia, oli hänen osallistumisensa ”Tanssii Tähtien Kanssa” -kisaan. 

“Tanssimisessa kaikki liike on tarkoituksenmukaista, joten siinä tulevat kehon liikeradat ihan eri lailla esiin. Mitään liikettä ei tehdä vahingossa. Tanssiessa oppii aistimaan kehon liikkeen, mikä auttaa kaikessa muussa liikunnallisessa tekemisessä.” 

No niin, tästä sitten opiskelemaan 😉 

Henkinen ulottuvuus ja keskittyminen 

Tennis on yksinäinen kamppailu ja se tekee siitä henkisesti vaativaa. Syöttö on erityisen haastava tilanne, sillä ajatukset voivat helposti harhailla. Koripallossa vapariviivalla keskittyminen huudon keskellä on Shawnin mielestä helpompi asetelma kuin tenniksen hiljaisuus. 

Omien ajatusten kanssa painiskelu, kun pitäisi saada aikaan suoritusta, vaatii erityistä keskittymistä ja mielenhallintaa. Tenniksen oppiminen, kuten oppiminen yleensäkin, on jatkuvaa hakemista ja hienosäätöä, sopeutumista ympäristön haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Tärkeintä on olla antamatta periksi ja jatkuvasti etsiä uusia ratkaisuja. Alkuun pääsemistä auttaa hyvä valmennus, joka ohjaa yhdistämään aiemmin opittuja taitoja tennikseen. 

Ripaus teoriaa 

Jätimme Shawnin pelailemaan hetkeksi ja valmentajien kanssa kurkkasimme pikaisesti muutaman oppimisteorian pääkohtia. Sama vaiheittaisuus, kokemuspohjan merkitys ja havaintojen prosessoinnin kehittyminen näkyvät teorioissa. Hyvää dataa valmentajille, mutta myös mielenkiintoista kenelle tahansa itsensä kehittäjälle. 

Kolmen vaiheen oppimisteoria 

  • Kognitiivinen vaihe: Oppija tutustuu uuteen taitoon, ymmärtää sen perusperiaatteet ja tekee paljon virheitä. 
  • Assosiatiivinen vaihe: Oppija alkaa yhdistää tietoa ja harjoitusta, virheiden määrä vähenee ja suorituksesta tulee sujuvampaa. 
  • Autonominen vaihe: Taito on automatisoitunut, suorituksesta tulee lähes vaivaton ja oppija voi keskittyä hienosäätöön ja strategioihin.

Ekologinen teoria 

  • Ympäristön havainnointi: Oppija tutkii ympäristöään ja havaitsee sen tarjoamat mahdollisuudet ja rajoitukset. 
  • Tiedon prosessointi: Oppija alkaa yhdistää havainnot ja toiminnan, kokeillen erilaisia strategioita. 
  • Sopeutuminen ja optimointi: Oppija hienosäätää taitojaan ja toimintaansa ympäristön vaatimusten mukaisesti, saavuttaen tehokkaan tasapainon ympäristön kanssa. 

Skeemateoria 

  • Skeeman muodostaminen: Oppija luo uusia kognitiivisia rakenteita uusien tietojen ja kokemusten pohjalta. 
  • Skeeman muokkaaminen: Oppija integroi ja soveltaa uusia tietoja olemassa oleviin skeemoihin, muokaten ja laajentaen niitä. 
  • Skeeman vakiintuminen: Skeemat automatisoituvat ja niistä tulee osa oppijan pysyvää tietorakennetta. 

Suljetun ketjun teoria 

  • Toiminnan käynnistäminen: Oppija suorittaa tietyn tehtävän tai liikkeen. 
  • Palautteen vastaanottaminen: Oppija saa välittömän palautteen suoritteestaan joko ulkoisista lähteistä tai sisäisesti. 
  • Toiminnan säätäminen: Oppija muokkaa ja säätää toimintaansa saadun palautteen perusteella parantaakseen suoritustaan. 

Summa summarum 

Tennis on monimutkainen laji, joka vaatii kärsivällisyyttä ja jatkuvaa harjoittelua. Ole valmis haastamaan itseäsi ja nauti oppimisprosessista. Tenniksessä tärkeintä on nauttia matkasta ja jatkuvasta kehittymisestä. Etsivä löytää. 

Hyviä kesätreenejä! 

Repe